A A A

OPINTOMATKALLA – OPPIMISTA KOKEMISEN KAUTTA

Elokuussa 2016 asuin ja työskentelin Pietarissa Suomi-instituutin residenssissä koko kuukauden. Tämä reissu oli pitkäaikainen haaveeni, koska tässä suurkaupungissa on valtavasti koettavaa ja löydettävää. Kuvataiteilijana olin erityisesti kiinnostunut Eremitaasin museon, Venäläisen taiteen museon ja Kunstkameran kokoelmista. Tein myös lyhyen opintomatkan Novgorodiin, jossa tutustuin kirkkoihin, luostareihin ja kuuluisaan ikonikokoelmaan.

 

Hiva – transformaatio

Ilkka Väätti Hiva 2017 öljyväri ja akryyli puulle 150 x 110 x 6 cm

Olin vieraillut Eremitaasin museossa monta kertaa, mutta tällä kerralla päätin etsiä uusia osastoja, jossa en ollut aikaisemmin käynyt. Tietääkseni museo on Louvren jälkeen maailman laajin museokokonaisuus. Tutkimustyötä siis riitti. Etnografiselta osastolta löysin komean hevosen loimen, joka teki heti vaikutuksen. Värikäs loimi oli kotoisin Hivan kaanikunnasta Venäjältä. Otin tekstiilistä dokumenttivalokuvan, ja myöhemmin Tampereella suunnittelin sen pohjalta kolmiulotteisen maalauksen, jonka nimeksi tuli Hiva.

 

Mugh – menneisyys – nykyisyys – tulevaisuus

Ilkka Väätti Mugh 2017 öljyväri ja akryyli puulle 90 x 100 x 6 cm

Kävin Eremitaasissa ainakin neljä kertaa. Toisella kerralla harhailin taas etnografisella osastolla. Sattumalta havaitsin vitriinistä mielenkiintoisen puupalan, jossa oli säilynyt voimakas ja kirkas väriskaala. Teoksen selityksestä selvisi, että haljennut lauta oli osa vanhaa soturin kilpeä. 700luvulta peräisin oleva fragmentti oli löydetty Mughin alueelta Tadžikistanista. Tiesin heti, tästä kuvasta tulee tehdä oma tulkinta. Kotiateljeessa valmistui seuraavana keväänä korkokuvamaalaus Mugh.

 

Novgorod – toivo – jatkuvuus

Ilkka Väätti Novgorod 2017 serigrafia 50 x 50 cm

Novgorodin Kremlin alueella on vaikuttava Pyhän Sofian kirkko ja paikallinen historiallinen museo, jossa on merkittävä ikonikokoelma. Museossa oli useita taideteoksia, jotka aiheuttivat lähtemättömän vaikutuksen. Erityisesti ihastunut olin pieneen mosaiikkipalaseen, joka oli löytynyt Sofian kirkon lattiasta. Mosaiikki oli fragmentti, mutta suunnittelin sen pohjalta oman ratkaisun. Suomessa maalasin luonnokseni pohjalta originaalin. Myöhemmin vedostutin ideasta serigrafiasarjan, joka nimettiin löytökaupungin mukaan käsitteellä Novgorod.

Verkkosivuiltani www.ilkkavaatti.fi löytyy lisää taidekuvia maailmasta nimeltä MUNDUS.

Kaikki artikkelin kuvat: Ilkka Väätti

Leave a comment

Your email address will not be published.